El govern controlarà la publicitat i el contingut d’influencers. Prendrà mesures per regular els grans influencers, youtubers i creadors de continguts a plataformes i xarxes socials, controlant els productes, les comunicacions comercials i els continguts que promocionen.
El Ministeri d’Economia i Transformació Digital ha elaborat un projecte de reial decret, de propera aprovació, que estableix noves obligacions per als influencers amb ingressos anuals superiors a 500.000 euros i més de 2 milions de seguidors.
Des del punt de vista regulador, seran considerats prestadors de serveis de comunicacions audiovisuals i hauran de complir amb algunes de les obligacions establertes a la Llei General de Comunicacions Audiovisuals aprovada el juliol de 2022. En l’àmbit de la publicitat, la normativa exigeix que la publicitat comunicacional es distingeixi clarament del contingut editorial a través de diversos mecanismes i prohibeix la publicitat encoberta o subliminar. També hi ha restriccions a la promoció de productes com tabac, cigarrets electrònics, drogues i begudes alcohòliques dirigides específicament a menors.
La llei prohibirà anuncis que fomentin el culte al cos, rebuig a l’autoimatge, promoció d’estereotips físics i èxit social associat a l’aspecte físic. També s’hi aborden temes com la promoció d’aliments poc saludables i s’estableixen mesures per alertar sobre contingut inapropiat. I s’implementarà un control parental.
Les sancions per incompliment són entre 10.000 euros i 1,5 milions, depenent dels ingressos i la gravetat de la conducta.
El llindar per sotmetre aquestes persones a les noves obligacions serà de 500.000 euros d’ingressos, provinents de la comercialització, pagaments de plataformes, abonats, administracions públiques o altres relacionats amb la seva activitat, i aplicarà a aquells amb una mitjana de dos milions de seguidors o més que publiquin 24 o més vídeos cada any.